Semesteralbum 4

Paris - 05

I början av juni åkte vi till Paris för några dagars vistelse i en lägenhet som mitt förlag lånar ut. Lägenheten ligger i området Belleville, nägra kilometer nordöst om stadens centrum (som jag inbillar mig ligger vid Louvren). Under tre hela dagars vandringar i staden såg vi allt som man måste se - Triumfbågen, Notre Dame, Louvren, Mona Lisa, Eifeltornet och det gudomligt vackra Sacre Coer. Just Sacre Coer kände jag knappt till förut och kvällsutflykten dit var fantastisk.

Tung kyrka med mycket historia Världens mest fotograferade kvinna Extremt vacker kyrka, på exremt vacker plats Bra kort, Niklas! ;)

Dessutom såg vi de flesta av Paris gator och tunnelbanestationer, och en blixt som slog ner i Eifeltornet tjugo minuter efter att vi var uppe i toppen. (Några dagar senare förlovade sig Tom Cruise där uppe, vilket vi också missade.)

Fruktansvärt högt torn Regning utsikt mot Sacre Coer från toppen av Eifeltornet

En lätt absurd dag besökte vi också Père Lachaisekyrkogården. Där såg vi Jim Morrisons, Edith Piafs och Oscar Wildes gravar, ständigt täckta med nya blommor. Paris var bitvis bländande, med mängder av detaljer. Jag fastnade för alla statyer.

Mystisk eller kanske bara märklig En funderande dam i Louvrens tak Cool aura omkring den här huvudlösa statyn inne i Louvren Guldstaty på taket av Operan Monument över koncentrationslägeroffer på Père Lachaisekyrkogården

Melöy - 05

Det blev ett besök på Melöy i norra Norge den här sommaren också. Det är svårt att hålla sig borta. Vi lyckades pricka två veckor med 25-30 grader, vilket förvandlade Nordnorge till rena Medelhavsparadiset, minus horderna med turister. Vi utnyttjade vädret till att göra en båtutflykt till Gaasvaer, en ögrupp norr om Melöy. För drygt hundra år sedan var Gaasvaer en viktig handelsplats, i dag finns bara husgrunder kvar. På en av örna hittade vi en stor, grund vik med ren sandbotten. Och flera vindstilla vikar med kristallklart vatten.

Fantastiskt vackert och helt avskilt från resten av världen Nästan läskigt stilla

I övrigt ägnade vi oss åt fiske (Max fick störst i år igen), bergsvandring, stenletande och fotografering av midnattssolen, precis som vanligt.

Cirka sju kilo Sagolik utsikt Den stora grävde jag upp ur sanden Midnattssol

Vädret är självklart inte alltid vackert på Melöy. Det här kortet tog jag sista dagen:

Hårdaste vinden jag upplevt på Melöy

Och de här korten har jag fått av min pappas kusin Conrad, som bor på Melöy.

Ylande vind Vågor Ett julkort

För er som är nyfikna har Melöy kommun en egen hemsida: www.meloya.no

Santorini - 05

Den regntyngda svenska sommaren fick oss att smita till Santorini för att ladda solbatterierna inför hösten. Och laddade blev vi. De första dagarna var det omkring 40 grader nästan dygnet runt. Till och med grekerna tyckte det var jobbigt. Sedan sjönk temperaturen till 33.

Det finns inte så mycket historiskt att se på Santorini, men ön är nästan perverst vacker. Dessutom kunde man fånga ödlor.

Stupar rakt ner i en vattenfylld vulkankrater Fira, Santorinis centralort, sedd från en vulkankrater Oia, varifrån alla solnedgångskort är tagna Klassisk Santorinikyrka, den här från Perissa Små ödlor fanns det överallt

Max fortsätter att knäppa solnedgångar.

Enbart vackert

Melöy - 06

Sommaren -06 blev det bara en längre resa för mig - till Melöy och Norge. Men det räckte bra. Vädret var inte lika fint som den nästan löjliga svenska sommaren, men det är alltid skönt att komma till lugnet och naturen på Melöy.

Löjligt häftig bergstopp Skön dag på centrala Melöy Magiska klippor

En av de allra finaste dagarna lyckades jag ta en jeans-reklambild. :)

Jeansreklam

Och en dag när vi kom till hamnen möttes vi av den här synen:

Hälleflundra på cirka 30 kilo.

Max knäppte en solnedgång med fascinerande blå himmel i överkant. Och ute på havet sken plötsligt solen rakt ner i en glipa i molnen. Inte dumt alls.

Solnedgång och sommardag i samma bild Gudomliga solstrålar

Thassos - 07

Långt upp i det nordöstra hörnet av Grekland ligger en grön och lugn ö som heter Thassos. När semestern började och den varma, vackra försommaren förvandlades till regn och snålblåst panikköptes en sistaminuten-resa Thassos. Vi hamnade i Skala Potamia, ovanför Golden Beach, som påstås vara den finaste stranden i Grekland - en titel som säkert har tusentals aspiranter. Fint var det hursomhelst. Och varmt. Sista dagen var det 29 grader i vattnet. Då är det lättbadat till och med för en badkruka som jag.

Båten från fastlandet var omringad av måsar, horder av dem. Och de flög nära. Från övre däck hade jag kunnat plocka in flera stycken.

Måshorder... Ingen inzoomning, precis så nära flög den

Väl på plats upptäckte vi att utsikten från hotellet var svårslagen.

Pool med UTSIKT

På dagarna var det sol & bad, här på en båt med Max och Johanna. Fångade Max på ett foto som jag har i plånboken... På eftermiddagarna smet jag upp till hotellrummet och jobbade på ett fantasymanus som inte lämnade mig någon ro - eller i alla fall låtsades jobba. Titta på mina händer. :)

Max, Johanna och jag Min pöjk Låtsasskriver

Och på kvällarna blev det grekiska restauranger med stora geting- och myggproblem. Men som tur är har alla problem har sin lösning.

Byttes flera ggr per kväll... Brinnande kaffe mot myggor

Näst sista kvällen lyckades jag ta ett rätt vilsamt kort ut över den gamla hamnen i Limenas, Thassos största stad.

Vilsamt...

Sommaren i övrigt - 07

Det bor osannolikt många paddor i vårt område. På kvällarna är gator, trottoarer och trädgårdar fulla. Johanna och en kompis tog en hink och försvann ut några minuter. När de kom tillbaka såg hinken ut såhär:

Panikslagna paddor

Jag hade samlat på mig en massa ved som behövde flyttas och bestämde mig för att bygga en snygg vedstapel. Hade sett en rund variant som borde vara rätt lätt att bygga. Men efter två raserade försök insåg jag att det inte var alls så lätt som jag inbillat mig. Jag behövde placera vartenda vedträ med omsorg. När jag lyckades acceptera det var det inte svårt alls.