Semesteralbum 3

Norges Vestland - 02

I maj -02 åkte min pappa och jag på en pensionärsresa till Norges Vestland, dvs fjordlandskapet. Det var sanslöst vackert, precis som jag misstänkt, och ett fullkomligt helvete att bygga bilvägar genom. En dag åkte vi igenom 44 tunnlar. "Se Norge från insidan", borde resan ha kallats. Inom en snar framtid ska jag ta med min egen familj dit.

Pensionärsresenärerna Kolla hotellet på krönet! Jag är pinsamt svag för det här trolska lugnet.

Titta väldigt noga på nästa bild. De vita sakerna uppe på bergssidan är hus, riktiga ordentliga boningshus. Men det finns ingen väg upp, ingen hiss, ingen rulltrappa, ingen järnväg, inte ens en stig. Ändå har husen blivit byggda och ändå bor det folk i dem. Komplett vansinne. Och alldeles underbart. :)

Galningar! Fast lite avundsjuk är jag.

Azorerna - 02

I slutet av juli -02 for jag och familjen till Azorerna, en portugisisk ögrupp långt, långt ute i Atlanten. Det var varmt, grönt och fyllt av spännande natur. Dock ingen solgaranti, vilket inte spelade någon roll för mig. Luften höll drygt 25 grader och vattnet ordentligt över 20.

Johanna tittar på Eldsjön Max och Johanna i varmt vattenfall

Mot stränderna rullade det in riktiga Atlantdyningar. De flesta på två till tre meter, men ibland kom monster på fem till sex meter. Jättekul!

Jag på väg att sopas omkull En av de större den dagen

Havet var dessutom fullt av delfiner och flygfisk. Valar också för den delen, men det fick vi inte se några. :(

Njut ordentligt. Det krävdes 50 försök för att ta det här kortet.

Kattungar - 02

Sommaren -02 blev det inte så mycket resande, till stor del beroende på att vår katt Kitty en tidig morgon i juni födde en kull på sex ungar: Pelle, Miranda, Bill&Bull, Ffilc, Petter och Majsan. De följande månaderna tillbringades i ett sagolikt kaos av jamande kattungar, horder av kattfötter som morgontrummar fram och tillbaka genom lägenheten, kattmat och kattbajs, klösmärkta fötter och allt annat som hör kattlivet till.

Kattröra Jättegott! Titta på oss! Pelle och hans mamma

Melöy - 03

Sommaren -03 bar det av till Melöy i norra Norge igen. I vanlig ordning var det helt fantastiskt, till och med vädret var på vår sida. Jag har ännu inte upplevt något som knäcker den nordnorska naturen i solsken.

Johanna och Jens på Melöystenen Utsikt från färjeläget tidigt en morgon

Den här gången tillbringade vi också en helt makalös dag vid Svartisen, en inlandsis som täcker fastlandet innanför Melöy.

Johanna vid Svartisen Max vid Svartisen

Naturligtvis fiskade vi en del också. Max fick upp den största den här gången, men Johanna hade en på som var åtskilligt större. Tyvär släppte den inom synhåll från båten.
   Ibland fastnar hajar i Melöy-fiskarnas nät. Då hamnar de här. Titta nog på de fyrdubbla raderna med tänder.

Max och hans torsk på nära fem kilo Ett alldeles äkta hajhuvud

För er som är nyfikna har Melöy kommun en egen hemsida: www.meloya.no

Gotland - 03

Nästan varenda sommar de senaste fem åren har vi tillbringat några dagar hos vänner på Gotland. Och det är ingen dum ö. I år blev vi bjudna på grillat får. När maten serverades - efter fem timmars grillning - visade det sig vara något av det godaste jag smakat.

Klassisk Gotlandsbild

Lofoten och Melöy - 04

Sommaren -03 bjöd Melöy på fantastiskt väder, så när semesterplanerna spikades var valet enkelt. Den här gången gjorde vi dessutom en avstickare till Lofoten för att jag skulle hämta inspiration till en ny LättLäst fantasybok som utspelar sig i ett liknande landskap. Efter besöket gick skrivandet hur lätt som helst. Sista dagen blev dock ett regninferno med sju timmars väntan i färjekö. Men TV:n på färjan visade EM-finalen i fotboll, så det var snabbt glömt.

Klassisk Lofotensiluett Motljusfjord Lofoten i regn

I staden Kabelvåg på Lofoten finns det en akvarieutställning med mängder av fiskar och havsdjur. Bland annat den här skönheten. (Till höger. ;)

Max möter en fisk

Melöyvädret var bättre än vädret i Stockholm vid samma tid, men bara lite. Jämför med första bilden från -03.

Familjen i ruskväder

Men det fanns självklart bra väder också. Bilden till vänster är tagen klockan 12 på natten. Dessutom fanns det en himla massa älg. Under resan såg vi 11 stycken. Flera av dem mitt på vägen.

Midnattsutsikt över kyrkan på Melöy En av 11 älgar Melöjfjorden klockan sju på morgonen

Samos och Efesos - 04

I jakt på sol åkte vi till den grekiska ön Samos. Och därifrån var det inte långt till den antika staden Efesos på Turkiets fastland. Staden var som störst under romarriket och hade då nära 300 000 invånare. Där fanns också en amfiteater med plats för 25 000.

Här hålls det fortfarande konserter Ett fantastiskt bibliotek i två våningar Segergudinnan Nike

På 500-talet e Kr. slammade stadens hamn igen och den övergavs, vilket innebär att dagens utgrävningar öppnar ett spektakulärt tidsfönster till en försvunnen period. Det var en fantastisk känsla att gå på samma huvudgata, på samma stenar, som Kleopatra och Marcus Antonius gick upp från hamnen vid ett besök 2000 år tidigare.

Här gick de Mkt nöjd med besöket

På Samos var det sol och bad, och kast med liten Johanna hela dagarna. (Hon kom inte riktigt till himlen.) Och på den lilla badön Samipoula, söder om Samos, fanns det en toalett med mkt inspirerande utsikt.

Inte svårt att sitta stilla där Gymnastik Varma kvällar vid havet är underbart