Recensioner, Den röda planeten:

"Una Cunningham står för sakuppgifterna och storyn medan Niklas Krog har tagit hand om den språkliga utformningen. Här är hans stil förenklad och mer lättillgänglig än i hans tjocka historiska romaner, därtill är dramatiken väl anpassad till barn i 10-11-års åldern. ... Beskrivningen av de levnadsbetingelser, som möter dem är både fantasifull och genomtänkt. Inslag av spänning håller intresset vid liv. Författarna har lagt sig vinn om att beskriva barnens pionjäranda."

Ying Toijer-Nilsson, Svenska Dagbladet

"Det är en spännande och välskriven historia som känns vetenskapligt trovärdig - det är kanske så här människlighetens framtid ser ut. Berättelsens blandning av realism och science fiction griper tag i läsaren; den rymmer så väl tillförsikt som en skrämmande framtidsvision. Språket är okomplicerat utan att bli banalt, personbeskrivningen något ytligt men sammantaget är det en spännande och fascinerande bok."

Elisabeth Simonsen, Bibliotekstjänst

"Detta är en framtidsberättelse som tar både ämnet och läsaren på stort allvar. Den har blandat fantasi och fakta på ett trovärdigt sätt och blir därmed fantasieggande utan att behöva ta till de vanligaste överdrifterna. En lättläst bok med bra tempo och ett väl anpassat språk för sin åldersgrupp."

Kerstin Alsfjell, Bibliotekstjänst

"Cunningham/Krog verkar vara inlästa på rymdteknik och vetenskap om planeten Mars. Även om de måste lösa en del problem åt vetenskapsmännen för att rymdresan ska bli av, så är det mycket i boken som är trovärdigt och välunderbyggt tekniskt sett. Nybyggarna måste kämpa mot sandstormar, kyla och hemlängtan i en atmosfär utan syre. Många äventyr tornar upp sig innan vi kan andas ut i det lyckliga slutet."

Hervor Svenonius och Ulla Wentzel, Värmlands Folkblad

"En framtidsroman om en resa till Mars. Planeten ska koloniseras. Allt ska ske miljövänligt. Mars får inte förstöras som Jorden. Men ombord finns ett par ungdomar som har viktiga uppgifter. En spännande bok med intressanta vetenskapliga ämnen. Rymdresorna till Mars känns inte avlägsna."

Britt Dahlström, Metro

"Den här boken utspelar sig i framtiden, efter de stora översvämningarna på 2000-talet och Jorden har människan i princip förstört helt. ... Jag tycker att det här är en ganska bra bok som får en att tänka till lite och som på sina ställen kan vara riktigt spännande."

Norea Åhlin, Östersunds-Posten

"Boken handlar om Rikard och Hanna som reser tillsammans med sin familj till Mars. De ska förbereda för andra nybyggare som ska komma efter. Det är spännande att följa de två barnens färd och intressant att se hur de löser olika tekniska problem. Man undrar hur de ska klara sig på Mars. ... Det är lätt att komma in i boken och den är lätt att läsa."

Boktipset, ICA-Kuriren

"En framtidshistoria om två syskon som tillsammans med sina föräldrar ska flytta till planeten Mars. Där ska de arbeta med att bryta mineraler. Det blir en kamp mot sandstormar, en isande kall Marsvinter och hemlängtan."

Boktips för mörka höstkvällar, Östersunds-Posten

"Naturligtvis får man ta hänsyn till att detta är en ungdomsbok och att den för det vill placera barnen i centrum. För yngre läsare så är nog de ibland orimliga problemlösningarna inga större problem, men för de vuxna som läser boken kommer de antagligen att framstå som rätt fåniga."

Hans Persson, Östgöta Correspondenten

"I Den röda planeten, som den irländska författaren Una Cunningham skrivit tillsammans med den begåvade och produktive Niklas Krog, är det inte Arvika utan Stockholm som ligger under vatten. ... Den här boken kommer jag att ge i julklapp till en elvaåring i min närhet som är fascinerad av dagens rymdforskning och som funderar mycket över om det går att leva på Mars när sandstormar rasar och temperaturen kryper ner mot nästan hundra minusgrader."

Lena Kjersén, Västerbottens-Kuriren