Recensioner, Den stora fredens krig:

"Författaren lyckas även få in en ömsint kärlekshistoria på ett hörn, och när två tredjedelar passerat tycker man att det är en kanonbra bok som har allt som en fantasyroman ska ha. Men det intrycket håller dessvärre inte i sig. Intrigen fortsätter några steg för långt, hjältinnan gör ett stordåd extra, på slagfältet en strid för mycket, ett sagfofolk extra, och skivan går för många varv så att det börjar upprepa sig. Boken ger en oförlöst längtan som aldrig blir uppfylld. Den sista tredjedelen undviker att bli slentrian genom en invecklad och oförutsägbar handling, som räddar den från att bli en kliché. Samtidigt känner man sig inte särskilt nöjd med upplösningen eller det som leder till den, och slutet är inte lika starkt som man väntat sig av den fantastiska inledningen och mittenpartiet. Krogs mörka saga om den store räknemästaren, blir i mitt tycke några nyanser för sorglig. Det är dock en stark och läsvärd bok ändå, och förmodligen den litterärt bästa boken av honom." Betyg: Fyra dolkar

Robert Andersson, Mitrania nr 3, 2004

"Jag tycker att boken är mycket bra, för den har mer inlevelse än de flesta böcker har. Den finner nya hjulspår trots att den kör i fantasy-genrens urgamla mall. Något jag dock saknar är handling utöver stridandet och den ständiga flykten, som till exempel i David Eddings trilogier om Elenien och Tamuli. Där kan man läsa om något så banalt som vems tur det är att laga mat, utan att det blir tråkigt. Jag tror att den här boken kommer ta marknaden med storm."

Andreas F Rea, Göteborgsposten Grafitti

"Niklas Krogs berättarbegåvning är eminent, fast man kan spåra åtskilligt av fantasygenrens standardrekvisita, liksom inspiration från Tolkien, Lewis och LeGuin. Sina rollfigurer - inte minst kvinnorna - gestaltar han på ett nyanserat och trovärdigt sätt. Det är en spännande men allt annat än svartvit fantasyberättelse om en mytisk värld som man får ta del av. De snabba scenväxlingarna ställer rätt stora krav på läsarna, även om språket är enkelt och fyllt av dialog."

Sonja Winnerstig, Bibliotekstjänst

"Denna fantastiska, mörka och till största delen våldsamma historia speglar också olika människors förtröstan och förmåga att visa tillit. Den känns som kampen mellan gott och ont, men historien får en oväntad upplösning. Berättelsens jag döljer många karaktärer som författaren lyckas maskera in i det sista, och det håller spänningen i boken vid liv till sista raden. Språket är mustigt och passar bra till den mörka bakgrunden."

Eva E:son Fransson, Bibliotekstjänst