Recensioner, Loophole: Drakmagi och saftsmugglare:

"... alldeles för ofta känns [det] som om bokens egentliga syfte är att förbereda en lansering av dyra leksaker, tv-spel och andra spin off-produkter. Men boken är trots detta väl värd en bekantskap. Krog har humor, känsla för språkliga nyanser och en berättarglädje som vittnar om en genuin kärlek till den värld han har skapat. Dessutom är han utan tvekan medveten om att han arbetar med konventioner från hjältesagans rika tradition. Något som en av Yumis tankar om händelseutvecklingen vittnar om: 'Det var som om hon var huvudpersonen i en bok alla redan hade läst.'"

Oscar Nilsson, Sydsvenska Dagbladet

"Trots att skildringen gäller Loopholes vara eller icke vara bränner berättelsen inte riktigt till. Personerna är ganska schablonmässigt tecknade, vilket är skada, för det vore intressant att mer ingånde lära känna alla dessa ovanliga figurer som lever och verkar i Loophole. Inte förrän i slutet av boken blir det verkligt spännande, och berättelsen om kung Nomono och hans värld av vatten är både originell och fantasifull. Boken har dock många små humoristiska episoder och är skriven på ett lättläst, nästan lite korthugget språk."

Kerstin Hagstrand-Velicu, Bibliotekstjänst

"Läsaren kastas rakt in i handlingen, och det blir rörigt med alla namn och figurer som befolkar denna låtsasvärld. ... Berättelsen är barnslig, samtidigt som den är pretentiös i sitt försök att sprida visdom, med ett tämligen avancerat språk. Det ger frågetecken för vilken målgrupp boken vänder sig till. Boken är ojämn: samtidigt som vissa partier är drivet berättade så faller andra delar humorlöst och platt."

Karin Karlstrand, Bibliotekstjänst

"Till sin hjälp har hon [Yumi] en tiotusen år gammal flygande drakkulting, Aruru, som är både modig och hyperintelligent, och så liten att han får plats i Yumis ficka. Läsaren får följa dessa båda hjältar på de mest fantastiska äventyr fram till det lyckliga slutet. Boken är en mix av komponenter från oilka genrer. Här finns sagans uråldriga drakar och flygande mattor, science fictions rymdfarkoster och fantasydörren som leder till en mytisk värld där kampen mellan ljus och mörker utkämpas."

Lars Rask, Bibliotekstjänst