Recensioner, Det mystiska skeppet:

"Efter hand som Joar lär känna Mira öppnar sig en helt främmande värld för honom och äventyret leder långt bort från den trygga hembyn. Boken är lättläst och fängslande. Erik Kropfs fina och lite annorlunda bilder är väldigt talande och gör sig bra istället för långa krångliga miljöbeskrivningar. Texten är uppdelad i korta avsnitt som underlättar läsandet på ett smidigt sätt. Berättelsen håller sig till det klassiska fantasykonceptet, med ett uppdrag, en resa långt hemifrån, lite magi och en annorlunda värld, och trots enkelheten blir man fast i boken. 'Det mystisk skeppet' riktar sig kanske i huvudsak till barn mellan nio och tolv år, men också till andra som har lite svårt för att läsa men som ändå vill läsa fantasy. "

My Hildingsson, Hallandsposten (2005-11-04)

Mitt boktips, Göteborgsposten: "Boken går under rubriken lättläst fantasy. Meningarna är korta och det är nya stycken hela tiden. Dessutom dyker det upp illustrationer lite överallt som inte är så bra utan bara ser hopklistrade ut. ... Ingenting händer egentligen under resans gång, utan de [Joar och Mira] seglar vidare från ö till ö och säger enkla repliker som 'vi är rädda, men vi måste kämpa vidare.' Den här boken säger mig ingenting. Dialogen är så träig att man får smak av masonit i munnen och handlingen känns bara märklig. I slutet hinner de ikapp molnet, som visar sig vara ett skuggskepp som styrs av en ond trollkarl. Naturligtvis löser sig allt på ett väldigt passande sätt, men det får ni läsa själva. Om ni orkar." (Ny variant av boktips - en bok man bör akta sig för! :)

Hanna Ignell, Göteborgsposten

"Texten är lättläst och språket är levande, trots korta stycken och meningar. Boken har balanserad harmoni mellan text och bild, där texten är luftig och orden enkla. De få avancerade ord som används förklaras på ett bra sätt. Bilderna är skapade av illustratören och formgivaren Erik Kropf. Genom en blandning av fototeknik och teckningar har han skapat verklighetstrogna och vackra färgbilder som förtydligar det som texten inte berättar. Fantasyförfattaren Niklas Krog har också anpassat storyn på ett pedagogiskt sätt: en resa med ett bestämt uppdrag där finalen innehåller en strid mellan ont och gott där det goda segrar. En spännande bok för barn med behov av lättlästa böcker."

Anna-Karin Lindh Hedin, Bibliotekstjänst

"Denna lättlästa fantasyberättelse utspelas i en värld liknande vår egen fast för många hundra år sedan. Miljö- och tidsskildringar gör historien suggestiv, med Joar och Mira som ensamma tar sig fram med i båt i Övärldens skärgård. De är på jakt efter det mystiska moln som rövat bort så många av deras släktingar. Det är en klassisk handling med den lilles kamp mot en hopplös övermakt. Mycket av historien utspelar sig i dialogen och samspelet mellan de två huvudpersonerna. Läsaren får noga följa Joars känslor och tankar. Bilderna är säregna och ger ett overkligt intryck; det rör sig om en sorts fotocollage. Texten är lättläst genom att den är indelad i många små stycken och består av korta meningar med okomplicerad meningsbyggnad, Det lättlästa förstärks genom att boken är tämligen bildrik. Den kan vara lämplig för den unge läsare som inte har möjlighet att tillägna sig en traditionell fantasybok."

John Karlsson, Bibliotekstjänst