Recensioner, Till världens ände:

"Några författare bygger med oförminskad litterär kraft vidare på serier. Niklas Krog, den svenska historiska ungdomsromanens störste epiker, fortsätter att följa Alexander den stores fälttåg i Till världens ände."

Mats Berggren, Barn & Kultur

"Kapitel 1 beskriver grymt och realistiskt slaget vid Gaugemala år 331 före Kristus. Känsliga läsare som tar sig igenom den skildringen får möta en hjälte som har sin styrka inte bara i armarna, utan även i hjärtat och huvudet. ... I vissa kapitel får vi möta Drypetis och hennes tankar inifrån. Hennes känslor för den enkle soldaten med de svarta ögonen är mer trovärdiga i den här delen än i den förra. ... Att personerna tänker och känner som moderna människor ökar närheten till dagens unga läsare och förmedlar delaktighet i en främmande tid och verklighet."

Hervor Svenonius/Ulla Wentzel, Värmlands Folkblad

"Det är fascinerande läsning där man kastas mellan avsky för krigets hemskheter, rivaliteten mellan Janus och hans onde storebror och Janus längtan efter kärleken. Språket är målande och dramatiskt. Det är en spännande historielektion man får i sig och handlingen blir lätt att komma in efter den inledande prologen. Ett register över verkliga historiska personer avslutar boken."

Svante Ors, Bibliotekstjänst

"Tempot är högt och närvaron stark, språket rikt och lättflytande. Inledningnsvis skildras strider med många actionscener, men utan våldsglorifiering, Janus äcklade reaktioner på dödandet och hans reflektioner kring små människors maktlöshet och båda sidors lidande är lätta att överföra till dagsaktuella konflikter. Bokens tyngdpunkt ligger på Janus inre: känslorna för prinsessan Drypetis, vänskapen med Kaleb, de första sexuella erfarenheterna, den ständiga kampen för att bli sedd. Synvinkeln växlar mellan Janus och Drypetis, vilket gör texten levande. Men det är enbart Janus som gestaltas djupare; Krogs styrka är handling och miljöskildring snarare än personporträtt."

Agneta Edwards, Bibliotekstjänst