Recensioner, Kampen om tronen

"Niklas Krog är en produktiv och framgångsrik författare av ungdomsböcker. Han avslutar nu serien om Alexander den store och hans tid. Efter den store härskarens död utbryter maktkamp bland generaler och tronpretendenter om härskartiteln. Den faktiska historien bildar bakgrund till en berättelse om drottning Roxane och hennes och Alexander den stores son. Hennes kärlek till sonen och vänskap med hans läromästare Tauros ger henne hopp om att överleva, där ingen är att lita på. Historien om Alexander den store och hans väldiga rike är framför allt krigshistoria. Slagen följer på varandra, hästar och elefanter kämpar tillsammans med männen och de blodiga slagfälten vittnar om förlusterna. Bland alla krigare finns också starka kvinnor, t.ex. Olympia, Alexander den stores mor. Krog berättar i korta meningar och med många inslag av dialog, vilket gör boken lättläst. Framför allt pojkar på grundskolans högstadium kan tycka att berättelsen är spännande. En förteckning över verkliga personer avslutar boken."

Monika Ahlberg, Bibliotekstjänst

"Fortsättningen på Nikas Krogs serie är underhållande läsning; en av historiens största maktkamper skildras på ett vardagligt och medryckande sätt. Den unge arvtagaren till Alexander den stores rike är utlämnad till andra människors godtycke och även hans mor, som blir till en obetydlig person i sammanhanget, försöker välja rätt allierade för att klara livhanken. När författaren skildrar tankar och ställningstagaden som måste göras blir berättelsen levande, och det är spännande att följa det dramtatiska livet runt dessa viktiga personer. Modern och läromästaren Tauros är förutom Alexander bokens huvudpersoner, och man får följa deras svårigheter att anpassa sig till det strapatsrika liv som krigen och striderna innebar. Boken är välskriven, och den som är historiskt intresserad får stort utbyte av den levande berättelsen. Den kan med fördel avnändas som bredvidläsning i undervisningen."

Eva E:son Fransson, Bibliotekstjänst