Recensioner, Ingen rädsla:

"Sveriges bäste fantasyförfattare, Niklas Krog, kommer i år istället med en sportroman, Ingen rädsla. Rakt och effektivt berättar han om kärlek, förhoppningar, nederlag och segrar. Frågan är dock om hans stil inte gör sig bättre bland drakar och havsvidunder än i villaförortens och idrottshallarnas igenkännbara vardag."

Magnus William-Olsson, Aftonbladet

"Niklas Krog får till en utmärkt sportroman med Ingen rädsla, innehållande ohyggligt spännande basketsekvenser. Här klipps det mitt i straffkasten, och slutsekunderna sväller som zeppelinare, fyllda av ångest och bisarra regelfinesser. Inte visste jag att korgboll var så komplicerat och intressant. Antydningsvis får vi veta att huvudpersonen Mattias, ”Turk” kallad, har ett liv vid sidan av planen. Energin från matcherna bär dock läsaren över dessa småtrista lakuner."

Petter Lindgren, Aftonbladet

"Niklas Krogs Ingen rädsla handlar om femtonårige Mattias , som kallas för Turk, och en lika gammal Ayla som spelar basket i varsitt lag. Båda har problem att kontrollera sin aggressivitet och matchhetsen bidrar till att göra den värre - även om författarens avsikt nog inte är att framställa det så. [Niklas: avsikten var att skildra vad som händer om en spelare inte kan kontrollera sin aggressivitet. Det hände mig på samma sätt som det hände Turk. En viktig läxa som jag fortfarande har nytta av.] Samtidigt är basketen personlighetsutvecklande för Turk, som är extremt blyg men en av de duktigaste på planen. För Ayla fungerar basketen som ett sätt att få ur sig lite av den överskottsenergi hon tycks ha. Ingen tvekan råder om att de båda tycker att det är oerhört roligt att sporta och gör det för sin egen skull. Man får komma dem nära både på och utanför planen men jag önskar att författaren hade hållit igen lite på matchreferaten som dominerar framför allt bokens första halva."

Eva-Lotta Hultén, Göteborgs-Posten

"Författaren har tidigare skrivit ett flertal böcker för ungdomar inom bl.a. fantasygenren. Denna realistiska ungdomsbok utspelar sig i Stockholmsområdet med två tonåringar i huvudrollerna, "svennen" Mattias, även kallad Turk, och Ayla som har turkiskt påbrå. De upptäcker, så småningom, varandra via basketen som båda spelar. Språket är bra, dialogrikt och lättillgängligt. Detta är främst en bok för idrottsintresserade läsare, speciellt de som är intresserade av basket. Författaren är kunnig och insatt i denna sport; matchreferat och allmänt basketsnack tar stort utrymme i handlingen. För andra, mindre sportintresserade läsare kunde andra teman fått ta lite större utrymme, t.ex. den spirande vänskapen/kärleken mellan huvudpersonerna som mera antyds än kommer till handling. Men för en sportintresserad läsare på högstadiet har boken säkert en hel del att ge."

Peter Karlsson, Bibliotekstjänst

"Ingen rädsla handlar om basketungdomar och deras hårda träningar inför matcher i Stockholmsregionen. Huvudpersonerna är Turk, en helsvensk kille som spelar i "svenneklubben" Alvik och Ayla, en tjej med invandrarbakgrund som spelar i Tenstalaget Akropol. De är båda i femtonårsåldern. Boken innehåller mycket om hur basket ska spelas, såväl taktiskt som när det gäller beskrivningen av olika spelsekvenser. Jag tror att den tilltalar de ungdomar som spelar eftersom man tydligt märker hur insatt författaren är i sporten. Språket är lättillgängligt och innehåller en hel del dialoger, dessutom förekommer det chattext, vilket ger berättelsen en modern känsla. Boken hade vunnit på om författaren låtit den känslomässiga spänningen mellan ungdomarna få större plats. Det är intressant att följa de många tankar som rör sig inte bara i huvudpersonernas utan också i de övriga ungdomarnas huvuden."

Dan Jäger, Bibliotekstjänst